Mijn inspiratie voor een nieuw schilderij put ik uit de schoonheid van de natuur, interessante objecten, ontmoetingen met mensen, of gebeurtenissen uit het dagelijks leven die indruk op mij maken. Op het moment dat het onderwerp vaststaat, begin ik in gedachten allerlei variaties op een compositie te maken. Soms weet ik al snel hoe het er moet gaan uitzien, maar soms kan het ook een paar weken duren. Eenmaal dat ik tevreden ben over de compositie maak ik een grove schets. De volgende stap is dan een redelijk gedetailleerde tekening op papier waarbij ik soms ook gebruik maak van delen van een of meerdere foto’s die moeten passen in het geheel. Tijdens het schilderen komt het wel eens voor dat ik een spontane inval krijg en de compositie aanpas maar dat probeer ik tot een minimum te beperken.
Voor portretten maak ik bij voorkeur zelf een serie foto’s van waaruit ik de beste kies. Hoewel het misschien beter is naar het leven te schilderen, is het wel zo praktisch voor de persoon in kwestie om te werken met foto’s. Voor mij is het onmogelijk om een portret alleen naar een foto te schilderen. Een kennismaking is essentieel om een indruk te krijgen van het karakter van de persoon.